Chinjeolhan geumjassi (2005)

Trilogija maščevanja, ki jo je v začetku prejšnjega desetletja predstavil južnokorejski mojster Chan-wook Park, je vsaj meni osebno ena izmed boljših konceptualnih trilogij sedme umetnosti. Izmed trojice filmov je vsakomur najbolj poznan in najbližje famozni Oldboy (2003), tudi jaz se nanj pogosto spomnim in ga štejem med tisto najboljše kar obče gledano ponuja azijska filmska zakladnica. A niti slučajno ne gre spregledati prvega dela trilogije, ki na angleško govorečem trgu nosi ime Sympathy for Mr. Vengeance (2002), takisto pa velja pod nujno vzeti v ogled sklepni del Parkove surove trilogije. Chinjeolhan geumjassi (2005) ali Sympathy for Lady Vengeance je film, ki gledalca od prve minute dalje drži za goltanec in ga ne izpusti. Poleg izjemne fabule, ki premore cel kup grobih simboličnih referenc in krutih metafor, je tu še naravnost sijajna fotografija, obrtno navdihujoča režija in atmosfera, ki ježi kožo. Prepričljivi igralski preformansi (Yeong-ae Lee, Min-sik Chooi) dodajo še zadnji kamenček v mozaik in brez najmanjšega dvoma lahko naslovni film postavim ob bok novodobnim južnokorejskim klasikam. Ne vem no, morda sem pristranski, ampak takih filmov drugje po svetu enostavno ne znajo posneti. Vsaj na tak način ne.

Tragična, bizarna in srh vzbujajoča zgodba se začne z mlado Geum-ja Lee, ki ravno prihaja iz zapora. Tam je preživela dolgih trinajst let zaradi umora mladega fantiča. Javnost je bila tedaj zgrožena, saj nihče ni mogel verjeti, da lahko tako mlado in prijetno dekle umori nekoga. V zaporu se Geum-ja spremeni, najde spiritualen pogled na življenje in z vsemi sozaporniki stke pravo prijateljstvo. A mlado dekle, za katero se nikoli točno ne ve ali je bila dejansko morilka ali ne, kmalu po izpustitvi prične načrtovati sladko maščevanje tistemu, ki je zares odgovoren za umor otroka in njeno zaprtje. Mr. Baek, ki je Geum-ja prisilil v priznanje s tem, da je grozil njeni komaj rojeni hčerki, sedaj dela kot učitelj in svojega morilskega nagona do otrok ni spremenil. Geum-ja ga najde in ugrabi, njegovo surovo usmrtitev pa načrtuje s starši, katerih otroke je krvoločni Mr. Baekmučil in ubil. Starše povabi pred televizijo, kjer jim predvaja posnetke mučenje in umorov njihovih otrok, ter jim pusti demokratično odločitev kaj storiti s podležem.

Zares sijajno zasnovana zgodba maščevanja, ki zleze pod kožo. Scenarij se mi zdi izjemno bogat, narativno zgodba lepo teče. V azijskih filmih je maščevanje vedno prikazano kot nekakšno odrešenje, spiritualno očiščenje in to je v tem primeru zelo opazno. Za Geum-ja se zdi, da je od prvega dne dalje osredotočena na sladko maščevanje, zdi se, da je vsako njeno dejanje v zaporu (darovanje ledvice, umor zaporniškega bullyja) osredotočeno na to, bo nekega dne vse te usluge potrebovala nazaj, ko bo krutemu morilcu zarila zadnji nož v srce. Bo Geum-ja z maščevanjem oprala svoje ime? Bo spiritualno očiščena? Verjetno je logično, da nekaj takega človek ne more pozabiti in je umor odgovornega za nastalo situacijo zares edini pravi način za kolikor toliko zdravo nadaljevanje življenja. Azijski filmi iz tega naredijo perfekcijo, v vsem tem najdejo nek dodatni pomen, metaforo, simboliko. Se mi zdi, da se maščevanja še najbolj sočno lotijo prav južnokorejski filmarji. Zakaj? Morda je vzrok lahko najti v njihovi pretekli zgodovini. Posploševanje je povsem zgrešeno in ni na mestu, ampak ali je možno, da zaradi vojne vihre, ki je divjala v njihovi bližini, na njihovi zemlji, v prav vsakem Južnokorejcu tli element maščevanja močneje kot pri predstavnikih drugih narodov? Meni bi bilo to na nek način tudi logično. Filmi so obraz družbe, filmi najbolje projecirajo družbeno klimo. S tega vidika seveda Mr. Baeka lahko vidimo kot prispodobo Severne Koreje. Morilec otrok, manipulant, ki druge prisili v priznanje, ki jih vodi v zapor. Maščevanje se mi zdi sladko že ko samo pišem o tem. Še bolj alegoričen pa se mi zdi zaključek. Morilca se loti skupina staršev. Torej ne pokonča ga le glavna protagonistka, ne gre le za njeno maščevanje, pač pa gre za maščevanje nacije. Tistih, ki branijo otroke. Simbolno, prav gotovo. Film pa ni le štorija o maščevanju, pač pa vsebuje tudi močne družinske elemente. To se odraža na dva načina; ko Geum-ja išče svojo hči, ki jo je posvojila avstralska družina in jo želi pripeljati nazaj v Seul, drugi močan družinski element pa se jasno kaže ob koncu. Srh me spreleti in sili me na bruhanje, če se želim postaviti v njihovo vlogo, ampak seveda je na mestu vprašanje kaj bi želel storiti sam. Bi bil kaj bolj prizanesljiv do morilca? Verjetno bi tiste škarje v tilnik zabil že prej. Kot pa sem nakazal že v uvodu, film ne krasi le pestra fabula, pač pa je tudi tehnično brezhiben. Tu lahko izpostavim še glasbo, ki pride izpod rok Choi Seung-hyuna in je še kako zanimiva. Dotični avtor je prispeval glasbeno špico tudi za cenjeni Oldboy.

Torej kot vedno. Pri izbiri južnokorejskega filma človek redko kdaj zgreši (morda zadnja tri leta vseeno lahko opazimo rahel padec v kvaliteti, predvsem ideji) in vsaj filmi iz začetka desetletja predstavljajo zares izjemen cineastičen obet, ki ga gledalec le stežka pogoltne. Chinjeolhan geumjassi je bogat film, pester od prve minute dalje in šele ob samem zaključku (spet poln simbolike) človek nekoliko lažje zadiha. Posnet za borih in iz hwoodksega vidika smešnih 4,5 milijona dolarjev, pridelal jih je nekaj manj kot 30. Kritiška srenja je jasno naklonjena, na praktično vseh portalih dobiva visoke ocene. Pobral je precej festivalskih nagrad in mnogi ga brez pretiranih vprašanj uvrščajo med najboljše južnokorejske izdelke vseh časov. Zasluženo.

Advertisements

One response to “Chinjeolhan geumjassi (2005)

  1. Pingback: Boksuneun naui geot (2002) | Home

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava /  Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Odjava /  Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava /  Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava /  Spremeni )

Connecting to %s